Projekt EEA Grants “Badanie jakości powietrza ścieżką do wiedzy”
Podczas pierwszego dnia wyjazdu, w ramach realizacji projektu „Badanie jakości powietrza ścieżką do wiedzy” finansowanego w ramach Funduszy Norweskich, podziwialiśmy zapierające dech w piersiach krajobrazy Islandii. Odwiedziliśmy dolinę Þjórsárdalur, zachwycił nas wodospad Hjálparfoss oraz lodowe o tej porze roku kaskady Gjárfoss. Mieliśmy też okazję obserwować ciekawe zjawisko przyrodnicze, związane z tematyką naszego projektu badawczego, jakim jest burza piaskowa.
Kolejny dzień ciężkiej pracy naszych nauczycieli to zajęcia terenowe w Drangshlid, Dyrholaey, Seljalandsfoss waterfall, Skogafoss, Solheimajokull glacier i Vik. Warsztaty obejmowały swoim zakresem geografię, geologię i bioróżnorodność regionu.
Następny intensywnie przepracowany dzień przez naszych nauczycieli obejmował odwiedziny m. in. wygasłego krateru i ważnego dla wszystkich Islandczyków miejsca, gdzie kształtowały się zręby ich państwowości. Tam też rozpoczęła się niemal tysiącletnia historia naszej partnerskiej szkoły Menntaskollin í Reykjavik. Gospodarze nie szczędzili nam żadnych atrakcji. Oprócz tradycyjnego piękna islandzkiej przyrody zorganizowali nam zaćmienie Słońca. Byliśmy zaskoczeni, ale jak się okazuje cztery warstwy przyciemnianych szyb lub odymione żaroodporne naczynie są w stanie zastąpić folię Baadera.
Dalszy ciąg szkolenia dotyczącego różnic między strukturą i formacjami terenu w Polsce i Islandii odbywał się wokół najważniejszych formacji przyrodniczych i geologicznych na trasie Golden Circle. Odwiedziliśmy Brúarhlöð, wąski kanion rzeki Hvítá, wodospad Gullfoss, Geysir – gorące źródło w geotermalnym obszarze doliny Haukadalur oraz Park Narodowy Thingvellir.
Środa i czwartek to kolejne dni szkoleniowe dla nauczycieli uczestniczących w projekcie „Badanie jakości powietrza ścieżką do wiedzy”. Tym razem w szkole Menntaskólinn í Reykjavík odbyliśmy podróż w przeszłość poznając bogatą historię szkoły, ale również zajrzeliśmy w jej nowoczesne wnętrza biorąc udział w ciekawych zajęciach. Nauczyciele mieli możliwość obserwacji lekcji z różnych przedmiotów. Poznawaliśmy też różnice między systemem edukacji w Polsce i na Islandii. Popołudnie spędziliśmy przygotowując stanowisko projektowe na dni otwarte szkoły w Reykjaviku.
Finał projektu to prezentacja wyników badań tym razem podczas dni otwartych w szkole Menntaskólinn í Reykjavík. Projekt „Badanie jakości powietrza ścieżką do wiedzy” finansowany z Funduszy Norweskich EEA Grants cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród młodzieży, ale także rodziców i nauczycieli. Mieliśmy okazję przedstawić szczegóły naszych badań szerszemu gronu odbiorców. Miłym akcentem była uroczysta kolacja podsumowująca całoroczną pracę nauczycieli obu szkół.